Haix Scout 2

DE HAIX SCOUT 2.0. MIL.SPEC. OUTDOORLAARZEN. By: Henk Kraaijvanger.

 

EIGEN ERVARINGEN MET DIENST, WANDELLAARZEN & SCHOENEN. Naast mijn zeer lange intensieve militaire dienstperiode als beroepsmilitair met veel uitwisselingen, GVA en andere oefeningen en veel buiten ervaringen, heb ik privé Outdoor’s ook veel op laarzen gelopen. Tevens ben ik veel met andere outdoor activiteiten bezig geweest. Tenslotte heb ik een aantal jaren bij de Scouting leiding gegeven en coaching gedaan aan de oudste Scoutinggroepen, waarbij we als vakantietrip ook de Schotse Hooglanden ingingen, meestal daar vrij kampeerden en ook nog de Ben Nevis bedwongen hebben. Maar ook de Airborne marsen te Oosterbeek, de Avondvierdaagse van Blomberg (destijds BRD) en zelfs de Vierdaagse van Nijmegen heb ik meerdere malen uitgelopen. En als je dacht dat een militaire instructeur & klassencommandant niet met een zware mars zoals bij een zogenaamde “Grens Verleggende Activiteiten oefening ” (GVA) in de Ardennen meeliep, heb je een toch echt een ander type instructeur in je gedachten. “Un goeie instructeur deut ut namelijk veur” (dat is op “mijn Achterhoeks”).

haix1

Na mijn lange Militaire Diensttijd, sinds mijn “Militaire Pensioen” ben ik ook nog een Field & Bushcraft veldtester & reviewer voor de website: www.bushcraft.nl geworden. Derhalve weet ik als ervaringsdeskundige en schrijver/tester over het Hydrolyse probleem “betreffende schoenen van de hoed en de rand” en de noodzaak van betrouwbare en comfortabel lopende schoenen & laarzen voor de Outdoors. Vergeet daarbij echter nooit dat al je lichaamsgewicht plus rugzak op een relatief klein oppervlak steunt, namelijk je voeten. Maar daar kom ik later nog wel op terug.

In al die jaren heb ik, naast op de diverse hoge PGU dienstlaarzen, waaronder ook die van HAIX, op diverse zware (soms vrij dure) bergschoenen van diverse merken gelopen, waaronder Meindl Perfect; Meindl Borneo, Lowa Baffin’s; Rucanor; Adidas GSG-9; Grisport; Karrimor; Haix; Altberg; Pinewood MID’s; Berghen wandellaarzen en wandelschoenen; Gateway 1 rubberlaarzen en Chiruca jacht/outdoor laarzen. En vroeger natuurlijk ook op “No Real Branded” Shoes.

Nu heb je voor vlakke en/of licht heuvelachtige wegen & terreinen niet altijd van die zware stevige stijgijzervaste lederen en onverwoestbare berglaarzen als de legendarische Meindl Perfect nodig, derhalve kunnen die moderne comfortabel lopende, goed afwikkelende moderne HAIX berg/wandellaarzen een echte opluchting aan je voeten zijn.

DE LANGE HAIX GESCHIEDENIS. Het Beierse traditionele bedrijf HAIX uit Mainburg is opgericht in 1948 en heeft zich in een rap tempo ontwikkeld tot een wereldspeler. Na eerst te zijn begonnen op het gebied van brandweerlaarzen, levert HAIX nu legers over de hele wereld, uitgerust met speciale eenheden en is het de eerste keuze als het gaat om hoogwaardige hightech schoenen.

 Haix crew

                                         DE PERSONEN VAN “HET EERSTE UUR” BIJ HAIX.

 

1948, DE OPRICHTING VAN HAIX: HAIX staat voor Xaver Haimerl. Meer dan 60 jaar geleden voegde de oprichter van het bedrijf de X van zijn voornaam toe aan de eerste drie letters van zijn achternaam en richtte hij de schoenenfabriek Haimerl Xaver op, of kortweg HAIX. Het bedrijf gevestigd in het Beierse stadje Mainburg, maakte snel naam door onder verschillende merknamen wandel en werkschoenen te verkopen.

1992: Ewald Haimerl is niet alleen gediplomeerd meesterschoenmaker in de fabriek van zijn vader, maar is ook plaatsvervangend brandweercommandant van de brandweer van Mainburg. Hij en zijn brandweercollega's zijn even ongelukkig met de rubberen laarzen die ze op dat moment moeten dragen. De professionele schoenmaker komt direct in actie en ontwerpt voor zijn kameraden een collectie functionele leren brandweerlaarzen. En zo hoort het ook, de vorm volgt de functie!

1993: Het idee slaat aan: HAIX brandweerlaarzen oogsten lof en erkenning. HAIX ontwikkelt ook laarzen en schoenen voor reddingswerkers en politie.

1999: HAIX produceert meer dan 100.000 paar schoenen/laarzen per jaar.

2003: HAIX North America Inc., een verkoopfiliaal, is gevestigd in Lexington, Kentucky, om de Amerikaanse en Canadese markt te bedienen.

2009: In Kroatië wordt een hightech productiefaciliteit gebouwd met een capaciteit van 3.000 paar schoenen/laarzen per dag. Made in Europa dus! Op de hoofdlocatie in Mainburg worden plannen voor een modern nieuw hoofdkantoor gerealiseerd.

2010: HAIX gaat voor de tweede keer een revolutie teweegbrengen in laarzen voor brandweerlieden in de vorm van de FIRE HERO, de veiligste brandweerlaarzen ooit. Het product gaat in première op de INTERSCHUTZ beurs 2010. Het bedrijf investeert tevens € 4,7 miljoen in de uitbreiding van het hoofdkantoor in Mainburg.

2012: Met de nieuwe productlijn zet BLACK EAGLE HAIX nieuwe maatstaven. De productie stijgt tot 650.000 paar per jaar.

2013: De gloednieuwe BLACK EAGLE Safety gaat in première op A+A in Düsseldorf, de toonaangevende vakbeurs voor veiligheidsproducten.

De sportieve productlijn combineert lichtgewicht en comfort met een atletische uitstraling en hoge functionele veiligheid. Tegelijkertijd haalt HAIX de technologie en knowhow terug uit Azië en breidt het de productievestiging in Europa uit met zijn hoge ecologische en sociale normen.

2014: Uitbreiding van de productiecapaciteit in de HAIX-fabriek in Kroatië. HAIX zet de strategie van duurzame productie consequent voort.

2015: Het bedrijf heeft tegen het einde van het jaar meer dan 1.100 mensen in dienst en de productie stijgt tot meer dan een miljoen paar per jaar.

2016: In Kroatië worden twee nieuwe fabrieken in gebruik genomen. Dit betekent dat de productieoppervlakte in totaal 15.000 m² bedraagt. De productiecapaciteit wordt verhoogd tot 10.000 paar per dag.

2017: Het internationale Logistiek Centrum in Mainburg is officieel geopend en in gebruik genomen. HAIX presenteert op de A+A in Düsseldorf voor het eerst haar HAIX WEAR kledingcollectie. Uitbreiding van HAIX Noord-Amerika te Lexington in de USA/ VS.

2019: In mei opent de nieuwe HAIX WORLD officieel haar deuren. De Flagshipstore biedt een unieke winkelervaring voor alle HAIX-fans. Met de lancering van de nieuwe productlijn CONNEXIS Safety zet HAIX nieuwe maatstaven in de sector van de indoor werkkleding: de revolutionaire vermoeidheidsbestendige technologie is ontwikkeld in samenwerking met specialisten uit onderzoek, praktijk en geneeskunde. Nieuw werknemersrecord: Met 31 nieuwe stagiaires begint de tot dusver grootste leeftijdsgroep bij HAIX zijn professionele leven. Het team in Kroatië groeit met 230 nieuwe medewerkers met de uitgebreide schacht productie. Familiebedrijf in de derde generatie, aan het einde van het jaar traden Tanja en Michael Haimerl toe tot HAIX als nieuwe directeuren.

2021: Geen “kruideniersmentaliteit” of “koudwatervrees” door Rob van HAIX Nederland, hij stuurden zonder stalorders de onderstaande fraaie HAIX testexemplaren naar het test-centrum van www.bushcraft.nl op. En u weet het, Hiken (op zijn Nederlands lange afstand wandelen) en lekker in de natuur bezig zijn, geeft zoveel positieve energie en gezondheid terug! Overigens is volgens de BeNeLux verdeler, de HAIX Scout 2.0 een “hot item” qua bestellen bij het KPU bestelpunt. Ja, militairen weten echt wel wat voor hen goed is.

 vakwerk

                                                             ECHT VAKWERK.

 walking buddies               

                                  IK HAD HET ZELF NIET BETER KUNNEN VERWOORDEN.

 

ANDERE TIJDEN. Waren destijds de eerste modellen HAIX KPU/Defensie “kisten” = dienstlaarzen en die van andere merken voor “de mannen van staal en de boten van hout” nog vrij hard en stug, nu is dat voor de moeilijke militaire voetjes gelukkig veranderd.                                                                    

Moesten vroeger de voeten zich aanpassen aan twee modellen laarzen (in mijn geval de oude normale gevechtslaars en BRD-winterlaars), nu is dat net andersom, de laarzen passen zich met behulp van een gemaakte 3-D voetenscan en veel specialistische knowhow aan uw voeten aan. Hoe peppi is dat?

HET WAAROM: Er lopen & zitten veel zenuwbanen in uw voeten en uw lichaamsgewicht (plus mogelijke bepakking) steunt op slechts een klein oppervlak, namelijk UW TWEE VOETEN. En die voeten zijn net zo persoonsgebonden als uw DNA en uw vingerafdrukken, geen enkele voet is dezelfde (ook uw eigen linker en rechter voet niet)! Maar u ziet hopelijk nu de noodzaak van goede en comfortabele dienst en outdoor laarzen, waar u op kunt vertrouwen. En dat zonder het “Hydrolyse gevaar voor laarzen & schoenen. De keuze van comfortabele laarzen is dus zeer persoonlijk. De ene testpersoon kiest bijvoorbeeld voor merk X, de andere voor model Y en daarover valt eigenlijk niet te discussiëren!

basalt pad

LESSONS LEARNED: Dus eindelijk (mijns inziens veel te laat) heeft de “hogere legerleiding” onderkent dat onnodige uitval van aspirant militairen niet goed was (en is) voor de vulling van het personeelsbestand, dus dat moest veel beter! Dus werd er enkele jaren geleden bij de Defensie Materieel Organisatie (DMO) een schoenen & voeten project gestart, dat onderdeel uitmaakte van het zogenaamde “Soldier Transformation OnGoing (STRONG) programma, die de militairen NU van goed schoeisel, kleding en uitrusting voorziet. Je kunt tegenwoordig na het scannen van je voeten bij KPU of de Strong bus (meten is weten) kiezen uit wel acht categorieën met 22 verschillende laarzen van diverse A-merken. Zeg nou zelf, is dat pamperen of niet? En natuurlijk zaten er modellen van HAIX bij, waaronder de onderstaande te testen HAIX Scout 2.0.

over de bermafscheiding 

MIJN EIGEN MEMORIES BETREFFENDE LAARZEN/SCHOEISEL:

1. Lang geleden, in mijn opleiding tot dienstplichtig militair was fysieke training & sport al zeer belangrijk, zo ook een wat heftig worden onderlinge voetbalwedstijd (klas tegen klas). We hadden daarbij de verstrekte hele lage en zeer goedkoop uitziende, ondeugdelijke linnen Mao-sportschoenen aan, eigen sportschoenen mochten destijds namelijk vanwege de uniformiteit echt niet. Ik gaf in die wedstijd de lederen voetbal zo’n harde schop, dat mijn “sportschoen” uitvloog en mijn grote teennagel bijna geheel meekwam. Waarna ik naar de MGD moest, die deze loshangende grote teennagel direct verwijderde. Daarna werd de teen wat verbonden en moest ik maar de kisten/ laarzen aandoen en gewoon afzien. Wel mocht ik daarna met een mutatiebriefje totdat ik genezen was, mij eigen sportschoenen met sport aandoen. Mijn voetbaltechniek is door al die jaren heen, nooit veranderd, ik was/ben goed in het “rauzen” met een bal.

door het water

2. Destijds in de nadagen van de Koude Oorlog was ik als hulp & cross-trained specialist lancering IHAWK, gelegerd in de Bondsrepubliek Duitsland (BRD). We hadden een strak jaarlijks oefenprogramma, met veel moves van de vredeslocatie naar andere locaties en uiteraard veelal in het duister. Het was hard en meestal best zwaar werk en na de IHAWK-apparatuur operationeel gemaakt te hebben, moesten veel militaire items, waaronder de voertuigen met speciale camouflagenetten, jute en hoogte stangen goed gecamoufleerd worden. Om de vrachtwagens goed gecamoufleerd te krijgen moest je ook bovenop op de voertuigen staan, dit om de netten vast te kunnen haken, daarna ging je beneden verder. Onze oude modellen zwarte legerkistjes hadden bij de schacht open veterhaken. Hierdoor zijn er best veel ongelukken gebeurd, zoals een militair die gewond op de kop in zo’n camouflagenet van de vrachtwagen hing. Waardoor het daarna verboden werd om met deze dienstkistjes, die hoge objecten te camoufleren. Later kregen die kistjes gesloten veterhaakjes waardoor het probleem verholpen was en we weer alles mochten camoufleren.

gecamoufleerd in het bos

3. Lang geleden was ik als korporaal der Eerste Klasse en in opleiding tot sergeant Grondoperaties / Luchtmacht bewaker (LB) op de Luchtmacht Officiers School (LUOS) Nr. 2 Squadron bij een vooraf aangekondigde grote knipactie tegen de plaatsing van Kruisvluchtwapens (Ontdek je Hekje) op de Vliegbasis Woensdrecht.

Daar gaf ik als groepscommandant leiding aan een groep van 14 dienstplichtige luchtmacht bewakers in opleiding op de LIMOS. We hadden op die belegerde vliegbasis per etmaal 12 uur nachtdienst buiten bij het hek (12 uur op/12 uur af), maar het was ’s nachts ook vriezend koud. Onze voeten waren als gevolg van de dunne loopzool, de harde fiber/kunststof binnenzool van dit “Jaren Tachtig schoeisel” met zijn slecht isolerend vermogen, na die 12 uur op dienst in het bevroren gras, ook erg koud en licht bevroren. Mijn voeten waren wit bij de wat bevroren tenen, waardoor ik nog een tijdje last van wintertenen gehad heb.

4. In mijn decennia lange werktijd als militaire instructeur, later als klassencommandant en daarna OPC, heb ik ondervonden dat veel (ook qua mentaliteit) goede aspirant militairen met voetproblemen en mutaties, de militaire opleidingseisen niet konden halen en daardoor soms ontheven werden. Dit ondanks dat deze gemuteerde aspirant militairen later in de opleiding van handgemaakte maatschoeisel verkregen, maar het kwaad /letsel was jammer genoeg al geschied, waardoor ze uit de opleiding ontheven werden! Sommigen goede aspiranten mochten gelukkig later weer opnieuw in een latere opleiding instromen.

5. Ook ik heb net als zovelen last gehad van het beruchte “Hydrolyse probleem” bij outdoor laarzen met PU zolen. Gelukkig waren mijn outdoor laarzen circa 15 jaar oud en had ik Ducttape bij me voor een noodreparatie in het veld, waardoor ik mijn weg verder kon vervolgen. Je zal met dat Hydrolyse probleem maar in het hooggebergte zitten en geen reserve laarzen/schoenen bij je hebben.

TIP: Zorg er dus voor dat u altijd een aantal meters Ducttape (bijvoorbeeld opgerold om een oud zorgpasje), 10 meter parakoord en wat kabelbinders/ Ty wrap bij u heeft. Ik kan nog wel meer praktijkvoorbeelden aanhalen, sommige zijn vertrouwelijk, andere zijn te lang, maar dan wordt deze HAIX laarzen review ook onnodig lang.

                                                                

reparatie in het veld             

                                               NOODREPARATIE IN HET VELD.

CATEGORIEN OUTDOOR & BERGSCHOENEN & LAARZEN: Je hebt voor een lange voettocht in Nederland echt geen hoog geclassificeerde outdoor & bergschoenen nodig om lekker te kunnen lopen/Hiken. Juist schoenen met een soepele zool en een goede afwikkeling zijn de norm. Hieronder de categorieën outdoor & bergschoenen.

Categorie A: Outdoor laarzen & schoenen van laag tot halfhoog model met een soepele loopzool, geschikt voor vlakkere wandelingen op vlak terrein of licht glooiend terrein.

Categorie B: Outdoor laarzen van half hoog tot hoog model met stijvere loopzool en geschikt voor oneffen terrein, zoals in de heuvels. Daarbij zijn ze erg ondersteunend rond de enkels en zijn dus ook geschikt voor een lange tocht met bepakking. Deze B-laarzen zijn de meest geschikte en verkochte allround outdoor laarzen.

Categorie B/C: De berglaarzen van de B/C categorie zijn nog wat hoger en wat stijver. De hogere schacht en stijvere zool zorgen voor nog meer stabiliteit en deze berglaarzen zijn geschikt voor middelzware tot zware bergwandelingen en huttentochten in de bergen.

Categorie C: Dit zijn berglaarzen van een hoog model en met een stuggere zool. Hierdoor zijn de zolen van deze berglaarzen zeer geschikt voor berg en gletsjer tochten. Doordat ze zool voldoende stijf is, houd je voldoende grip op gladde rotsen en ijsvlaktes. Dit type berglaarzen is ook stijgijzer geschikt.

Categorie D: Dit zijn berglaarzen met zeer stevige zolen en zijn echt stijgijzer vast. Geschikt voor zware bergtochten, ijstoeren of expedities in hooggebergtes of onder Arctische omstandigheden. Tegenwoordig worden deze ook uit een kunststof materiaal vervaardigd.

door het zand

gladde boomstammen

DE GEGEVENS VAN DE HAIX SCOUT 2.0.

ARTIKEL NUMMER:

Artikel no. 206319.

VEILIGHEIDSKLASSE:

O2.

CERTIFICERING VOLGENS:

CE EN ISO 20347:2012 O2 HRO HI CI WR FO SRC.

SOORT LEDER SCHACHT / LEDER DIKTE:

Nubuckleder / 1,9 – 2,1 mm.

TEXTIEL INZETSTUKKEN SCHACHT:

3-laags GORE-TEX® (bruin).

KLEUR SCHACHT:

Bruin.

HOOGTE SCHACHT:

17,0 cm.

BIJZONDERHEID SCHACHT:

  ----------------

MATERIAAL VOERING:

GORE-TEX® 3-lagen laminaat.

BIJZONDERHEID VOERING:

Waterdicht en zeer goed ademend.

INLEG BINNENZOOL:

Comfortabel, gecertificeerd, en orthopedisch.

BIJZONDERHEID BINNENKANT LOOPZOOL:

 

N.V.T.

VENTILATIE DOOR:

Klimaat Systeem.

MERK LOOPZOOL:

Vibram rubberen loopzool.

BIJZONDERHEID LOOPZOOL:

Vibram loopzool is vervangbaar.

MATERIAAL LOOPZOOL:

Speciale rubbermix.

VERBETERDE DEMPING DOOR:

Opverende HAIX Absorptie system.

SLIPVAST DOOR:

Innovatieve profiel-constructie.

SLUITING DOOR:

Klassiek vetersysteem.

WATERDICHTHEID:

Waterdicht dankzij GORE-TEX®.

GEWICHT PER SCHOEN:

715 gram.

ADVIESPRIJS:

€ 209,90.

 de diepte in

modderig

VIBRAM BUITENZOLEN: Eind jaren dertig verschenen in Europa de eerste natuur rubberen loopzolen, maar in Nederland kwamen die net als nylon kousen pas na de 2e Wereldoorlog op de normale markt. De Italiaanse schoenmaker Vitale Bramani durfde zijn flink geprofileerde rubberen Vibram loopzool al rond 1935 op bergschoenen te zetten. Bij een bergschoen was/is het leren bovenwerk met behulp van “Zwienähen” vastgestikt aan een dunne rubberen zool, die vervolgens aan de dikke rubberen loopzool werd vastgelijmd. Zo zie je maar weer, dat ook hier “dubbel genaaid” beter houdt. Na de jaren Zeventig van de Vorige Eeuw wilden de wat verwend geworden consumenten meer comfort, meer schokdemping, kleurrijkere, lichtere en modernere bergwandelschoenen. En de schoenfabrieken wilden op hun beurt wel aan de vraag voldoen om gemakkelijker dus goedkoper te produceren bergwandelschoenen op de markt te brengen.

Haix Scout 2       

        DE SCOUT 2.0 IS WATERDICHT, MAAR WEL ADEMEND DANKZIJ GORE-TEX.

OOK ZEER BELANGRIJK GOEDE DROGE SOKKEN: En gebruik altijd goed passende (schone) sokken van wol, een wol-mix of andere vocht afdrijvend materiaal. En ook nog sokken zonder dikke naden, die mogelijk drukplekken veroorzaken. Stop minimaal een paar, nog beter is twee reserveparen (een is geen, twee is een) ingepakt in een waterdicht zakje in je rugzak, tas enzovoort. En mocht u na een lange zware dag toch echt moe zijn en haast hebben om te gaan slapen, vergeet voordat u in uw slaapzak kruipt, NOOIT uw “persoonlijke vervoersmiddel” / uw voeten dus met koud water schoon en fris te wassen, goed te drogen en daarna eventueel met talgpoeder te poederen. Dan zullen uw voeten u morgen weer dankbaar vervoeren.

By the way: prik nooit met uw onhygiënische lemmet van uw zakmes uw blaren op de voet (of met iets anders onhygiënisch) door, ik heb destijds bij een aspirant militair van een andere klas daardoor al een beginnende bloedvergiftiging geconstateerd. Hij had daarbij geluk dat ik als klassenkommandant in de buurt was, wist wat die gekleurde streep daadwerkelijk betekende en heb hem daarna direct en met spoed naar een militaire dokter in de buurt gebracht. Bij het consult bleek dat hij dus echt een bloedvergiftiging had!

HET AANTREKKEN & STRIKKEN: Het op de “juiste manier” aantrekken en strikken van de laars aan je voet is namelijk ook zeer belangrijk. Eerst trek je het onderste gedeelte met kunststof D-oogjes met de veters redelijk strak om je voet aan en zekert de veters met de eerste metalen haakjes, daarna strik je ze “om en om” en trek je naar omstandigheden en keuze, deze veters meer of minder strak aan en strik ze dan conventioneel en met een dubbele lus (er zijn veel andere manieren voor).

MIJN ONDERHOUDSTIPS VAN SCHOENEN & LAARZEN:

  • Reinig de laarzen zorgvuldig en “onmiddellijk” met een zachte borstel na het dragen, zeker wanneer de laarzen nat en vies geworden zijn.
  • Zet de natte laarzen NIET bij de verwarming, NIET bij de kachel, NIET in de felle zon, NIET bij het kampvuur en/of andere hittebronnen, want het leer zal daardoor dan uitdrogen, krimpen of scheuren en de lijmen kunnen mogelijk zacht worden en loslaten! Dat heeft mij in een erg koude survivalweek weer mijn grote teennagel gekost, dit doordat de laarzen bij een vuurtje een halve maat gekrompen waren.
  • Laat de laarzen op een warme en droge plaats (binnen) op een natuurlijke wijze langzaam drogen.
  • Verwijder grote verontreinigingen eerst met een doek met lauwwarm water.
  • Haal dan de binnenzolen eruit, zodat deze kunnen luchten en drogen of zodat je deze ook kunt reinigen.
  • Laat de laarzen dan drogen en reinig de laarzen in die droge toestand!
  • Reinig de gehele laars, dus ook de naden, de tong, de veterhaken en de veters (onderhoudt deze veters zorgvuldig door ze door een droge doek te trekken) en verwijder de kleine steentjes uit de profielzool.
  • Het juist voorgeschreven merk onderhoudsmiddel in dit geval van HAIX licht op het leder aanbrengen, in het leer laten trekken om te drogen, alvorens het onderhoudsmiddel verder uit te poetsen.
  • Bedenk echter wel dat dit onderhoudsmiddel afhankelijk van het soort gebruik van de laars, de weersomstandigheden en mate van reinigen “verdwijnt” en daarna opnieuw aangebracht dient te worden.
  • Ik houd zelf het volgende criterium aan: parelt het water nog van de buitenkant van het leer af, is er nog voldoende onderhoudsmiddel aanwezig.

Parelt het water er niet af, dan wederom het leer met het voorgeschreven onderhoudsmiddel insmeren, laten intrekken /opdrogen en daarna uitpoetsen.

  • Laat de laarzen indien niet in gebruik zoveel mogelijk ventileren en haal daarbij ook de binnenzool eruit.
  • Het beste is eigenlijk dat u twee paar laarzen aanschaft (of het oude paar ook nog mee gebruikt) en deze om en om draagt (dat verlengt de levensduur van de nieuwe laarzen aanzienlijk).
  • Niet voor niets hebben militairen twee paar laarzen verstrekt gekregen. Op de oneven dagen had ik het paar met merkteken 1 aan en op de even dagen het paar met merkteken 2 aan, om en om dus om de slijtage van de loopzolen eerlijk te verdelen en de laars de kans geven te drogen (wel met de binnenzooltjes) eruit.
  • Gebruikt u de laarzen langdurig niet, berg ze dan op een schone, koele en droge plaats op. Haal daarbij ook de binnenzolen ter bevordering van de ventilatie eruit. Eigenlijk is het beter de laarzen regelmatig te gebruiken, dit i.v.m. mogelijke Hydrolyse gevaar en veroudering.
  • Bedenk dat niet gebruikte laarzen ook kunnen uitdrogen, dus controleer ze periodiek en onderhoud ze ook regelmatig.
  • Droog en gebarsten leer kan tevens de ademende membraam beschadigen en daardoor de levensduur van de laars verkorten.
  • Ik heb begrepen dat de geschatte levensduur van HAIX schoenen en laarzen onder normale omstandigheden minimaal 10 jaar is.
  • Teveel aan onderhoudsmiddel kan ook schade aan de schoen berokkenen. Ook kunnen dan de poriën van het leer of de ademende voering daardoor verstoppen.

Tip voor in het natte veld: Voor het onder zeer primitieve omstandigheden drogen van drijfnatte laarzen / bergschoenen moet je deze eerst flink uitschudden, de binnenzolen eruit halen en dan de jachtlaarzen / bergschoenen omgekeerd op twee stokjes in de grond onder je Basha zetten en laten uitlekken en in de wind en aan de lucht laten drogen. Want bij hevige regen is het uitgedroogde gras/hooi voor mogelijke opvulling, waardoor dit materiaal het vocht opzuigt en de laarzen van binnen drogen. Want de krantenman komt echt niet op die remote plekken (om krantpapier in de natte laarzen te stoppen).

DE SPECIFIEKE TIPS VAN HAIX.

  • Zorg er voor dat u uw gemeten schoenenmaat weet.
  • Bij het passen van de laarzen dient men erop te letten dat bijvoorbeeld de veters in het midden goed worden aangetrokken.
  • Bij het passen mag u in geen geval met de voorkant van de tenen tegen de binnen/voorkant van de laars stoten.
  • Het gebruik van functionele sokken wordt aanbevolen, dit kan het draagcomfort van de laarzen aanzienlijk verbeteren.
  • De inlegzolen moeten na het dragen van de laarzen uitgenomen worden om te drogen.
  • Reinig de schoenen regelmatig en behandel ze daarna met een HAIX onderhoudsmiddel.

 

 modderpad

DE RESULTATEN VAN DE VELDTESTDAGEN.

DE BEOORDELING: Maximaal 5 uit 5 (sterren). ( = matig; = redelijk; = redelijk tot goed; = goed; = goed tot zeer goed; = zeer goed; = uitmuntend goed; = excellent goed.

DE ONAFHANKELIJKHEIDS VERKLARING: Op mijn verzoek en zonder daaraan gestelde voorwaarden of stalorders heeft Rob Clijnk van HAIX Nederland via Duitsland de testlaarzen aan mij opgestuurd, dit voor het maken van deze nieuwe HAIX veldtest & review. De bevindingen en mijn statements zijn geheel mijn eigen en deze zijn zonder tussenkomst van de genoemde persoon en firma, direct naar de webmaster opgestuurd. Wel las ik uiteraard van te voren het door de firma HAIX bijgevoegde “USER INFORMATION” boekje (ik lees vooraf het gebruik, altijd zulke boekjes).

pad van hout

DE SCORE VAN DE HAIX SCOUT 2.0. OP VERSCHILLENDE TESTONDERGRONDEN TIJDENS DE TESTDAGEN.

Ik wilde u een gemakkelijk overzicht bieden van de grip en het comfort met de HAIX SCOUT 2.0 aan mijn voeten, vandaar deze uitgebreide lijst. En deze HAIX Scout 2.0 is ook nog een militaire laars, die door DMO goedgekeurd is en door KPU geleverd wordt.

 

SOORTEN TERREIN EN SCORES HAIX SCOUT 2.0.

 

I. HET LOPEN ZONDER ZWARE RUGZAK OP:

 

 

SCORE:

GRIP.

 

SCORE: DRAAGCOMFORT.

Geasfalteerde weg:

Zeer goed /.

Zeer goed /.

Trottoirs:

Zeer goed /.

Zeer goed /.

Half verharde weg:

Zeer goed /.

Zeer goed /.

Oud Hollandse kinderkopjes:

Zeer goed / .

Zeer goed /.

1,5 km lange route over betonnen bermafscheiding-

blokken:

Goed tot zeer goed / .

Zeer goed /.

Kleine basaltblokken pad:

Zeer goed/ .

Zeer goed / .

Modderige bospaden:

Zeer goed / .

Zeer goed / .

Nat gras:

Zeer goed / .

Zeer goed /.

Zanderige heuvel op:

Zeer goed /.

Zeer goed /.

Zanderige heuvel af:

Zeer goed /.

Zeer goed /.

Mul (geel) zand:

Zeer goed /.

Zeer goed / .

Met hinderlijke wortels begroeid pad:

Zeer goed /.

Zeer goed / .

5 minuten in een ondiep koud watertje met bladeren lopen:

Zeer goed / .

Zeer goed / .

In de sneeuw:

Jammer N.V.T.

Jammer N.V.T.

In het bevroren gras met rijp:

Zeer goed /.

Zeer goed /.

In de regen:

Zeer goed /.

Zeer goed /.

 

 

 

 

 

II. HET LOPEN MET 13,5 KG ZWARE RUGZAK OP:

 

 

SCORE:

GRIP.

 

SCORE: DRAAGCOMFORT.

Geasfalteerde weg:

Zeer goed /.

Zeer goed /.

Trottoirs:

Zeer goed / .

Zeer goed /.

Half verharde weg:

Zeer goed / .

Zeer goed /.

Oud Hollandse kinderkopjes:

Zeer goed / .

Zeer goed /.

1,5 km lange route over betonnen bermafscheiding- blokken:

Goed tot zeer goed / .

Zeer goed /.

Kleine basaltblokken pad:

Zeer goed/ .

Zeer goed /.

Modderige bospaden:

Zeer goed / .

Zeer goed / .

Nat gras:

Zeer goed / .

Zeer goed / .

Zanderige heuvel op:

Zeer goed / .

Zeer goed / .

Zanderige heuvel af:

Zeer goed /.

Zeer goed /.

Mul (geel) zand:

Zeer goed /.

Zeer goed /.

In de sneeuw:

Jammer N.V.T.

Jammer N.V.T.

In het bevroren gras met rijp:

Zeer goed / .

Zeer goed / .

In de natte en gladde zeeklei van de Noord-Polder:

Zeer goed /.

Zeer goed /.

In sompige grasvlaktes met verhoogde graspollen:

Zeer goed / .

Zeer goed / .

Tijdens schemering/duisternis zonder zicht op drassige ondergrond/bodem:

Zeer goed / .

Zeer goed / .

Tijdens Speedmars met de rugzak op een bospad:

Zeer goed / .

Zeer goed / .

Tijdens Speedmars met de bepakking op een verharde weg en trottoir:

Zeer goed / .

 

Zeer goed / .

Op nat rondhout in het bos, over geulen gelegd:

Zeer goed / .

Zeer goed / .

In de regen:

Zeer goed /.

Zeer goed /.

 

    zeer goed gear        

                                               ZEER GOEDE GEAR.

ALGEMENE GEMIDDELDE BEOORDELING HAIX SCOUT 2.0.

 

BEOORDELINGS ITEM:

 

BEOORDELING:

 

DESIGN & UITERLIJK LAARS:

Uitmuntend goed / .

VAKMANSSCHAP & CONSTRUCTIE LAARS:

Uitmuntend goed / .

AAN & UITTREK GEMAK:

Zeer goed / .

PASVORM:

Zeer goed / .

DRAAGGEWICHT:

Zeer goed / .

ADEMEND VERMOGEN:

Zeer goed / .

WATERAFSTOTENDHEID LEDER:

Goed tot zeer goed / .

WATERDICHTHEID GEHELE LAARS:

Goed tot zeer goed / .

ONDERSTEUNEND ROND DE ENKELS:

Zeer goed / (afhankelijk van de mate van de veters aantrekken).

ONDERSTEUNEND BIJ DE HIEL:

Zeer goed / .

FUNCTIE RUBBER STOOTVERSTEVIGING HAK:

Zeer goed / .

FUNCTIE RUBBER STOOTVERSTEVIGING NEUS:

Zeer goed / .

FUNCTIE AANTREK LIP/LUS HAK:

Zeer goed / .

AFWIKKELEN LOOPZOLEN:

Uitmuntend goed / .

TORSIESTIJFHEID VIBRAM ZOOL & LAARS:

Zeer goed / .

ANTI-DICHTSLIP FUNCTIE BUITENZOOL:

Zeer goed / .

SLIJTVASTHEID VIBRAM BUITENZOOL TOT NU TOE:

Zeer goed / .

SOUPLESSE SCHACHT:

Uitmuntend goed / .

WERKING KLASSIEKE VETERSYSTEEM:

Zeer goed / .

SCHOKDEMPING TUSSENZOOL:

Zeer goed / .

GEMIDDELDE GRIP LAARZEN:

Zeer goed / .

GEMIDDELD COMFORT LAARZEN:

Zeer goed / .

COMFORT VERWISSELBARE BINNENZOOL:

Zeer goed / .

EENVOUD VAN ONDERHOUD BINNENZOOL:

Zeer goed / .

EENVOUD VAN ONDERHOUD LAARS:

Zeer goed / (met optioneel HAIX kitje).

PRIJS / KWALITEIT:

Zeer goed / .

AANKOOPTIP:

Dikke ja.

 

 

 

 

PERSOONLIJKE BEOORDELING HAIX SCOUT 2.0.

 

 

 

ZEER GOED / SEHR GUT/ VERY GOOD / (4 out of 5 stars).

 

 

RESUME: Ik vind deze HAIX Scout 2.0. een zeer goede militaire en outdoor laars en je kunt echt wel stellen dat ik met mijn kennis en ervaring een ervaringsdeskundige ben. Echter bij militair gebruik van de Scout 2.0 bij Defensie, pleit ik wel voor gesloten metalen veterhaken in plaats van de nu open haken (zie mijn eigen memories betreffende laarzen / schoeisel punt 2). Dat inkopers en leden van Kenniscentrum van de DMO / KPU dat feit niet al ingezien cq. onderkend hebben? Voor outdoor gebruik zijn de open haakjes OK/ goed zo. Bij de lange veldtesten en Hikes op diverse ondergronden heb ik naast de “gewone punten”, extra/speciaal gelet op de grip van de Vibram zolen en het draagcomfort van deze militaire & Outdoor laars. Het algehele draagcomfort, het goede draaggewicht, het aan/uittrekgemak en de slipvaste profielzool zorgen voor een onbezorgde mars of lange Hike zonder blessures of blaren. Mijn vrij korte Speedmars van 3,5 km met de 13,5 zware rugzak op de verharde weg/trottoir ging net als die op verschillende ondergronden zeer goed, het leek wel of ik lichtgewicht halfhoge sportschoenen aanhad, zo soepel liepen de Scouts. Deze kilometers vretende Hikes en de Speedmarsen deed ik zowel zonder als met een redelijk zware, maar kwalitatief goede rugzak (ingepakt circa 13,5 kg). Niet voor niets staat deze HAIX Scout 2.0. bij Defensie op de KPU laarzenlijst.

DANKBETUIGING: Met dank aan de heer Rob Clijnk van HAIX BeNeLux voor de ondersteuning en het leveren van de HAIX testmodellen. WANT DE VOLGENDE LAARZENTEST ZAL OVER DE HAIX NEPAL PRO GAAN.

 reclamebord

                                 

TIP: Mochten uw zelf ingelopen en zeer geliefde berglaarzen na een lang Hike-seizoen versleten loopzolen maar wel een goede binnenkant hebben, kan ik u deze echte schoen/laarzen reparatiespecialist van harte aanbevelen!

Mijn “oude botjes” van laarzen van 15 jaar oud waren door het Hydrolyse probleem onderweg gesneuveld, maar hij heeft deze perfect gerepareerd. Hij doet ook veel garantie reparaties in opdracht van diverse schoenfabrikanten. www.repairserviceboer.nl/

De Boer reparatie service

 

www.bushcraft.nl