DE FINN-SAVOTTA JAAKARI M RUGZAK. By: Henk Kraaijvanger.
DE LANGE SAVOTTA GESCHIEDENIS.
1925: In 1925 werd Allan Halme in het Finse Tampere geboren als zoon van een schoenmakersfamilie. Zijn jeugd speelde zich af tijdens de Grote Depressie dus was er thuis niet zoveel geld beschikbaar, maar al op jonge leeftijd verdiende de ondernemende Allan al zijn eerste zakgeld met het poetsen van schoenen, met als eindresultaat perfect glimmende schoenen.
1939: Tijdens het begin van de Tweede Wereldoorlog waren er jongens met mannenkracht nodig om het mannenwerk te doen van al die gemobiliseerde mannen, die vanwege de Fins/Russische Oorlog of beter gezegd de Winteroorlog naar het front geroepen waren. Allan begon met een speciale vergunning al op 15-jarige leeftijd met het besturen van een vrachtwagen. Toen de 105 dagen durende keiharde Winteroorlog voorbij was, ging Allan naar Pylkönmäki in Centraal-Finland. Finland had namelijk ondanks de heldhaftige strijd van het kleine gecombineerde leger tegen de grote Russische beer of de “David tegen Goliath strijd”, na de capitulatie enkele delen van zijn grondgebied aan Rusland moeten afstaan. In Pylkönmäki ontmoette Allan Halme toen Marjatta Sainio , de twee jonge mensen werden verliefd en ze trouwden daar ook. De vader van Marjatta had een winkel in Pylkönmäki en Allan nam wegens zijn handelsgeest en vakmanschap het familiebedrijf over.
1955: Allan Halme richtte op 19 augustus 1955 tezamen met zijn vrouw Marjatta Halme een bedrijf op onder de naam "Pylkönmäen Nahkatyö". Allan en Marjatta begonnen voor de lokale houthakkers stevige tassen, handschoenen en rugzakken te produceren. De productie bleef wegens de goede kwaliteit ervan en het toenemende aantal tevreden gebruikers groeien, dus Allan besloot met de hulp van de lokale dorpsmensen een kleine fabriek in Halla-Aho in Pylkönmäki te bouwen. Er werden meer lokale mensen aangenomen en het productassortiment werd steeds groter, inclusief reistassen en biker-bags, zonder echter concessies te doen aan de kwaliteit ervan. Ook de rugzakken verkochten goed en de productie bleef gestaag groeien.
1960: In 1960 werd de firmanaam "Pylkönmäen Nahkatyö" veranderd in de naam "Savotta-Retkeilyväline". In 1966 vond Allan een geschikte plek in Karstula en de Onnela productie faciliteit werd gesticht. Op dat moment waren kampeertenten het nieuwste product in de catalogus en collectie van Savotta. Allan was verantwoordelijk voor productontwikkeling, Marjatta en Esko Mäkinen waren verantwoordelijk voor het maken van de prototypen van de producten. De rugzakken met een extern stalen frame waren het best verkopende product van de Jaren 60 van de Vorige Eeuw. In die dagen maakte de lokale smid Matti Pekkanen te Kangasaho de stalen frames in zijn eigen atelier. De samenwerking tussen Savotta en smid Pekkanen bleef tot de late Jaren 80. Ook werden in de jaren 60 de eerste nylon stoffen in de rugzak geïntroduceerd. Op het moment bestonden de klanten uit particuliere detailhandelaren, groothandelsbedrijven en de Finse Defensiemacht. Savotta maakte ook “broodzakken”/tassen voor de Finse Defensiemacht en ook de ontwikkeling van de tienpersoonsgroepstenten werd opgestart.
1966: In 1966 werd een deel van de productie overgebracht naar de fabriek in Karstula. Marjatta Halme was het hoofd van de fabriek van Karstula, terwijl Allan zich concentreerde op de fabriek in Pylkönmäki, die in die tijd nog steeds de belangrijkste productieplek van het bedrijf Savotta was. Hoewel de arbeidsrelaties lang zijn geweest, heeft het bedrijf Savotta in de loop van zijn bestaansgeschiedenis aan meer dan 250 mensen banen aangeboden. Zelfs vandaag de dag heeft Savotta medewerkers die 20, 30 of zelfs 40 jaar bij hen hebben gewerkt.
1970: De jaren 70 was een tijd van internationalisering en groei voor Savotta. In het begin van de Jaren '70 werd het grootste deel van de productie overgedragen naar Karstula, vanwege het gebrek aan mankracht en slechte logistiek in Pylkönmäki. Het bedrijfsformulier werd gewijzigd in een naamloze vennootschap en dus werd de naam gewijzigd in Finn-Savotta ltd.
1971: De volgende generatie, Riitta en Anita begonnen op 1 juli 1971 bij het Finn-Savotta bedrijf te werken. Aan het begin van het decennium groeide de export van goederen naar Zweden drastisch, een van de grootste klanten was de sportuitrusting aanbieder JOFA ABC.
1974: In 1974 groeide de fabriek in Karstula tot zijn huidige capaciteit en de hele familie Halme verhuisde naar Karstula. Werknemers uit Pylkönmäki werkten nog steeds voor Savotta, werkreizen werden gemaakt in een minibus die eigendom was van Savotta. Riitta studeerde af aan de business school en Anita werd technicus in de kledingindustrie.
1977: Op 23 december 1977 overlijdt Marjatta, waarna de afgestudeerde Riitta haar overleden moeder Marjatta verving. Anita volgde in de voetsporen van haar moeder als het hoofd van de productieafdeling. Het bedrijf begon ook samen te werken met Marimekko verkooporganisatie. Savotta produceerde en ontwierp verschillende soorten tassen en koffers voor Marimekko, totdat deze verkooporganisatie een eigen fabriek oprichten voor Sulkava. In de Jaren 70 begon Savotta ook deel te nemen aan internationale beurzen.
1980: In het begin van de Jaren 80 werd de fabriek van Karstula uitgebreid, zodat de metalen frames en tentstokken van de rugzak lokaal geproduceerd konden worden.
1982: In 1982 won de Savotta-rugzak 906 een test in het tijdschrift "Tekniikan Maailma". In hetzelfde jaar begon de ontwikkeling van een gevechtsvest voor de Finse strijdkrachten. Veel andere producten waren in ontwikkeling, waaronder: luchtafweergeschut, legertenten en speciale militaire draagsystemen. In de jaren 80 en 90 werden er meer dan 30 000 gevechtsgeweren gemaakt. Aan het einde van de jaren tachtig werd Allan ernstig ziek, maar overleefde de ziekte, hoewel het volledige herstel lang duurde hij al snel licht en nuttig werk op zijn buitenverblijf in Vilppula deed.
1992: In het begin van het jaar 1992 startte Riitta Halme als de nieuwe CEO. Een nieuwe fabriek werd geopend in Viitasaari, die bestond uit 15 werknemers. Op dit moment begon Savotta op maat gemaakte modellen te maken voor de grotere retailers. De Rugzak catalogus werd ook uitgebreid met anatomische modellen, die de metalen rugsteun in de rugzak bevatten. Kinders draagrugzakken en pakketten waren een van de populaire producten in de Jaren 90 en ook werden er voor de wandelaars en voor professioneel militair gebruik stevige en functionele kaarttassen gemaakt.
1995: In het jaar 1995 ontving Finn-Savotta Oy als een van de eerste bedrijven in de textielindustrie een ISO-9001-2000 standaard auditie van de Finse strijdkrachten.
In de jaren 90 breidde Savotta zijn collectie/catalogus uit om ook slaapzakken te bevatten, dit doordat ze een populair item in die tijd waren. Vanwege de koude winter in Finland moest Savotta producten maken, die hun tentproducten konden ondersteunen en die ook bij lage wintertemperaturen nog goed zouden werken. Als respectabele tentfabrikant had Savotta “iets” nodig dat de tenten tijdens de koude winter warm te houden en daarom werd in de fabriek van Karstula met de productie van de Savotta kachel gestart. Ook werden voor het vervoer van ladingen in de winter, speciale sleden die voor skiërs gemaakt. De fameuze Skitroepen hadden de weg wel gewezen.
1994: Aan het begin van de jaren 90 verscheen bij Allan de levensbedreigende “oude vijand/ziekte” opnieuw en hij stierf in mei 1994 na een leven van hard en slim werken.
Na 2000: De zakenwereld is in 50 jaar tijd enorm veranderd. Mede dankzij de EU is hun interne markt uitgebreid en de globalisering biedt nieuwe uitdagingen voor het bedrijf. Savotta's vernieuwing komt ook in het merk naar voren. Hun logo is in de loop der jaren veranderd, maar toch dragen de klassieke producten met trots de goede “oude Savotta-man –logo” op zich. Het Finse Rode Kruis heeft ook de knowhow Finn-Savotta in Karstula erkend. Savotta heeft vele tenten geproduceerd en via het Finse Rode Kruis voor vele catastrofes geleverd. Deze samenwerking startte de productontwikkeling van Savotta’s Hospitaal tenten. Deze dubbel laags tenten met het metalen frames zijn allemaal gemaakt bij Finn-Savotta in Karstula. Ziekenhuisbedden maken ook deel uit van het ziekenhuistentpakket. Tenten gemaakt door Finn-Savotta helpen overal ter wereld mensen in nood. Het Finse leger heeft Savotta als bedrijf de ISO 9001 toegekend. Ook is Finn Savotta 2000H en AQAP 2210 gecertificeerd, dus heeft Savotta heeft de hoogst mogelijke AAA-rating, die een hoge kwaliteit van hun producten garandeert. Vandaag de dag produceert Finn-Savotta in twee fabrieken, een in Karstula, Finland waar ze al hun tenten en metalen onderdelen maken en een in Estland waar ze ongeveer 50% van hun naaiwerk doen.
2018: Test van de Savotta Jääkäri M rugzak door de echt testende en daarbij flinke kilometers makende veldtester (jaargang 1956) van de bushcraft website www.bushcraft.nl.
Een van de toekomstige uitdagingen waar Savotta binnenkort mee te maken zal krijgen, is de tweede generatiewisseling binnenin het bedrijf. De zonen van de familie Elmo en Julius zijn al voor het bedrijf gaan werken. Veel succes beiden, de rest is slechts “koffiedik kijken” en ook toekomstmuziek!
DE FINN-SAVOTTA JAAKARI M RUGZAK.
De Jääkäri M (ook bekend als Jääkäri-rugzak) is een verbeterde uitvoering van het beproefde rugzakmodel Light Border Patrol Backpack dat in gebruik is bij en tijdens de grenspatrouilles van de Finse Grenswacht. De Fins-Russische grens is namelijk ruim 1300 km lang en loopt veelal door fraaie natuurgebieden, dus ook een aantal grens patrouilles zullen derhalve noodgedwongen te voet of per ski zijn. Waarbij een stevig gevulde rugzak dan onderweg beslist niet mag scheuren of breken en hij toch comfortabel moet blijven dragen. Volgens de Finse rugzakkenners wordt deze Light Border Patrol Backpack “afgelost” door de hoger op de kwaliteitsladder staande Jääkäri M backpack.
Bij het ontwerp van deze verbeterde rugzak, de Jääkäri M is er met de echte gebruikers-ervaringen uit de praktijk rekening gehouden en de beste ideeën zijn samen gevoegd om deze fraaie Jääkäri M. rugzak te maken. Het testexemplaar bij www.bushcraft.nl is uitgevoerd in het zeer functionele Finse M05 NIR / Nabij-Infra-Rood (een wat duurdere) camouflagemateriaal. Overigens produceert Savotta de Jääkäri ook in een S en L uitvoering. Volgend jaar een veldtest van het L model of wordt het toch het “ouwe l*llen model” zitrugzak 360 met geïntegreerd zitje?
De Jääkäri M is meer dan een normale rugzak, de vele details en de uitgebreide MOLLE-banden maken de middelgrote rugzak tot een echt modulair en veelzijdige uitrustingsstuk. Door zijn slanke vorm zit de rugzak beslist niet in de weg bij obstakels, zelfs niet in krappe ruimtes en smalle doorgangen in het bos, waardoor hij dus ideaal is voor het skiërs, jagers en bushcrafters. In zijn klasse is de Jääkäri M een van de meest robuuste & betrouwbaar duurzaamste rugzakken om dagelijks mee te nemen.
Het interne kunststof Ethyleen steunframe/rugplaat houdt de Jääkäri M stevig in vorm en daardoor is deze gevulde rugzak comfortabel te dragen. Ook beschermt deze steunframe / rugplaat de rug van de drager tegen mogelijk slordig verpakte of losgeraakte scherpe voorwerpen.
Met de vier webbing compressieriemen van deze rugzak kan zelfs een gedeeltelijk gevuld hoofdvak erg goed om de inhoud aangesnoerd worden, zodat deze rugzak toch stevig op de rug blijft zitten en niet onbedoeld zwabberend van links/rechts beweegt. En je kunt er ook nog extra tasjes voor extra uitrusting aanhangen. Tevens kun je in een noodgeval, dankzij de stevige zijdelings aangebrachte dubbele ritssluiting aan de rechterzijde van het hoofdvak snel bij de inhoud.
DE COMPARTIMENTEN.
Het eigenlijke hoofdvak van de Jääkäri M meet ongeveer 52 x 25 x 17 cm en is ontworpen om slank te zijn, maar nog steeds ruim genoeg ( 22 liter) is om de nodige benodigdheden voor een lange dagtocht te bevatten. De opening van het hoofdvak wordt gesloten met een camo-kraag met een trekkoord met speciale platte Tanka en heeft een lange aangestikte waterdichte beschermende nylon sneeuwkraag met eveneens een trekkoord met speciale platte Tanka, die ook extra bepakking mogelijk maakt. Deze opening is naast de reeds genoemde sneeuwkraag voorzien van een “zwevend” klep vak, die de bovenkant van de rugzak omsluit en die is “vastgezet” met smalle webbing riemen.
Het klep vak is dus aan beide zijden met twee verstelbare webbing riemen bevestigd, zodat deze in feite indien nodig flink hoger gezet kan worden en er onder dit klep vak gemakkelijk extra bepakking meegenomen kan worden. Indien nodig, biedt de royale lengte van deze webbing riemen echt veel ruimte onder de klep voor extra dikke benodigdheden, zoals een slaapzak, Basha / tarp of een waterdichte zak met extra warmte of regenkleding. Dit alles maakt dan het volume van de hoofdvak van de rugzak op totaal circa 28 liter. Verder is er in het klep vak een ruim vak voor waardevolle spullen (ongeveer 25 x 25 cm met een volume van 2 liter) met een ritssluiting.
De inhoud van het hoofdvak is via een verticale dubbele ritssluiting ook snel vanaf de rechterkant toegankelijk (vanaf de voorzijde gezien), die over de volledige hoogte van de rugzak loopt. Deze ritssluiting heeft twee trekkers, zodat het hoofdvak daardoor snel en flexibel kan worden geopend.
In het hoofdvak tegen de achterkant rugzijde aan bevindt zich in een groot nylon vak met klitten-bandsluiting voor het geplaatste zeer duurzame steunframe/rugplaat van ethyleen plastic. Dat grote vak zou je overigens ook kunnen gebruiken voor noodzakelijke staf of andere kaarten (of je ingepakte koude pizza of pannenkoeken). Ook zit er in het hoofdvak nog een compartiment van ca. 23 x 37 cm (over de gehele rug breedte) voor een zogenaamde hydratatie “bladder” drinksysteem. Aan elke zijde van het hoofdvak, beschermd onder een elastische flap is er een uitlaatpoort voor de slangen van een hydratatie “bladder” drinksysteem of COMMS- snoer of antenne.
Met de vier webbing compressieriemen aan de zijkanten van de rugzak kan het hoofdvak zoals reeds gezegd, compact worden aangesnoerd ook als deze niet al te vol is.
Aan de zijkanten zijn er lage zakken met elastische openingen waarin je kleine spullen kunt opbergen/plaatsen, zoals een lang stuk gereedschap zoals een bijl of de sublieme combinatie bijl & hamer genaamd de “Trucker’s Friend” https://www.bushcraft.nl/the-truckers-friend. Of natuurlijk een waterfles, waarvan de hals van de fles stevig op zijn plaats kan worden gehouden met een compressieriem aan de zijkanten. De bodems van deze beide lage zakken hebben ook metalen open ogen (Drainhole) om het water uit de zak te laten vloeien.
DE MOLLE / PALS-BANDEN.
Jääkäri zou Jääkäri niet zijn zonder de modulaire bevestigingsmogelijkheden, die wordt aangeboden door de PALS-banden, bekend onder de naam "MOLLE". MOLLE / PALS is een van origine Amerikaans bevestigingssysteem dat nu door bijna elk leger in bijna elk land gebruikt wordt. Dit bevestigingssysteem is gemaakt voor alle omstandigheden die een onvoorwaardelijke modulaire bevestiging en duurzaamheid vereisen. Deze zeer Fins klinkende MOLLE is een afkorting van: MOdular Lightweight Load carrying Equipment . PALS daarentegen staat voor: Pouch Attachment Ladder System. Naast de modulaire bevestigingsmogelijkheden versterkt en stabiliseert de MOLLE-webbing riem de rugzak ook nog. Eén MOLLE-lus op de Jääkäri M kan meer dan 100 kg gewicht trotseren.
Door deze MOLLE/PALS technologie toe te passen, is de Jääkäri M een geavanceerd modulair pakket geworden. De MOLLE-PALS band is te vinden aan de voorkant, zijkanten, klep en zelfs de schouderbanden en heupgordel van de Jääkäri M.
Met deze PALS kun je elk foedraal of zak die MOLLE compatibel is, op de Jääkäri M aan de PALS te bevestigen ( bijna overal op de PALS waar je maar wilt). Door middel van geschikte Savotta foedralen/zakken kan de Jääkäri M uitgebreid worden tot bijvoorbeeld een uitgebreide tactische rugzak.
DE ANDERE BEVESTIGINGSPUNTEN.
De webbing bevestigingsriemen van de klep zijn zoals reeds gezegd best lang en lopen langs de gehele voorkant van de rugzak en ook nog eronder. Dit maakt het veilig vastsnoeren van benodigdheden aan de voorkant van de rugzak mogelijk.
En dat zonder er extra webbing riemen aangekocht en gebruikt moeten worden. De onderkant van de rugzak heeft vier geleidingslussen voor deze webbing riemen, waarmee ook aan de onderkant van de rugzak de uitrusting kan worden vastgemaakt. Het vastbinden aan de onderkant is een uitstekende draagmethode voor bijvoorbeeld opgerolde slaapmatten.
Aan de voorkant van de Jääkäri M aan de onderkant van het hoofdvak vindt u twee bevestigingslussen voor de transport van losse uitrustingsstukken zoals bijvoorbeeld ski- of wandelstokken. Deze lussen zijn zo lang bemeten zodat ze geschikt zijn voor het dragen van uitzonderlijk lange stukken materiaal, waardoor de schacht indien nodig in de lus past.
Het is ook mogelijk om items achter de webbing compressieriemen aan de zijkant van de tas vast te maken die anders niet in de rugzak zouden passen. De webbing compressieriemen zijn zo lang gedimensioneerd dat ze over de rugzak helemaal tot aan het tegenovergestelde bevestigingspunt reiken.
HET DRAAGSYSTEEM.
De anatomisch gevormde draagsysteem met stevige en brede schouderbanden en de robuuste brede heupgordel met smalle heupband met steekgesp zorgen voor ondersteund en comfortabel dragen. De heupband met gesp kan in beide richtingen worden aangetrokken en er is veel ruimte voor aanpassing door de qua lichaamsbouw verschillende gebruikers.
De verwissel/verstelbare borstriem biedt extra comfort, ondersteuning en vooral stabiliteit bij het dragen van de rugzak.
Opmerking: maak de borstriem los indien u boven een gevaarlijke rivier & meer aan het hiken & klimmen bent. Als u namelijk plotsklaps in het water valt, kunt u de rugzak gelijk afwerpen en daarna mits u er een waterdicht regenhoes omheen heeft zitten, deze mogelijk als drijfpakket gebruiken.
Met de stevige handvat aan de bovenkant rug kan de rugzak ook gemakkelijk met de hand worden gedragen en/of verplaatst worden.
Het zeer duurzaam steunframe/ rugplaat van ethyleen plastic zit zoals reeds gezegd aan de rug/achterkant hoofdvak in een groot vak met klittenbandsluiting . Vanwege dit lichtgewicht steunframe/rug plaat blijft de rugzak rechtop en is erg comfortabel om te dragen, zelfs met een zwaardere lading.
En beschermt zoals reeds gezegd je rug tegen mogelijke rondslingerende” scherpe voorwerpen. Dit steunframe/rug plaat kan desgewenst ook uit de rugzak worden verwijderd.
OPTIONEEL: Als een optionele extra is een meer stijvere/rigide versie van het frame beschikbaar, waarin twee verticale aluminium staven zijn bevestigd aan een ethyleenplaat met klinknagels om deze te verstijven. Een Jääkäri M uitgerust met dat extra sterkere frame wordt dan een kleine ergonomische rugzak voor zware ladingen. Maar ik denk dat wij dat stijvere frame/rugplaat voor normaal bushcraft gebruik echt niet nodig hebben.
De twee lange gepolsterde opvulkussens van het rugpand vormen een ergonomische en ventilerende rug tunnel tegen de rug en het gepolsterde lende kussen aan de heupband ondersteunt het gehele draagcomfort. In een rugzak van deze omvang is zijn deze genoemde items een zeldzaamheid en maken van de Savotta Jääkäri M een verrassend comfortabele stevige kleine rugzak om mee te nemen. Indien gewenst kan het lende kussen voor uw rug worden verwijderd of kan de heupgordel achter het kussen worden opgeborgen/ weg geklapt.
DE TECHNISCHE SPECIFICATIES VAN DE FINN-SAVOTTA JAAKARI M.
AFMETINGEN UITWENDIG: |
Hoogte 52 cm, breedte 25 cm, diepte 17 cm. |
CAPACITEIT HOOFDVAK: |
Circa 22 liter. |
EXTRA CAPACITEIT ONDER HET KLEPVAK: |
Circa 6 liter. |
CAPACITEIT KLEPVAK: |
Circa 2 liter. |
LEEGGEWICHT: |
1,75 kilogram. |
BREEDTE SCHOUDERBANDEN: |
7 centimeter. |
MATERIAAL STEEKGESPEN: |
Delrin kunststof. |
MATERIAAL STEUNFRAME/ RUG PLAAT: |
Ethyleen plastic plaat. |
SOORT RITSEN: |
8 mm spiraalvormig. |
MATERIALEN GETESTE RUGZAK IN M05: |
In M05 Camo (deze rugzak) in 1000D Foxdura nylon (NIR bestendig). |
MATERIALEN ANDERE RUGZAKKEN: |
Olijfgroen en zwart: 1000D Cordura nylon. |
GARANTIE TERMIJN: |
5 jaar garantie op materiaal- en fabricagefouten. |
ONAFHANKELIJKHEIDS VERKLARING: Op mijn verzoek en zonder daaraan gestelde voorwaarden of stalorders heeft de Nederlandse firma Vriezz Trading de Savotta Jääkäri M rugzak aan mij opgestuurd voor het maken van deze nieuwe veldtest & review. De bevindingen en mijn statements zijn geheel mijn eigen en deze zijn zonder tussenkomst van de genoemde firma, direct naar de webmaster opgestuurd. Ook krijg ik van de hoofdsponsor geen stalorders.
>>>Klik Hier voor de Test resultaten van de Savotta Jaakari Medium Rugzak<<<